Useimpia keksintöjä on edeltänyt virheiden kavalkadi. Virheiden kautta syntyvät parhaat palvelut ja tuotteet. Ihmisiä kehotetaan tekemään virheitä saavuttaakseen jotain suurta. Näin asia on yksilön näkökulmasta, mutta onko näky esimiehen vinkkelistä samanlainen?
Esimies pyrkii johtamaan joukkojansa niin, että sille asetetut tavoitteet saavutetaan. Harvassa ovat yritykset, joissa yksi tavoitteesta on virheiden tekeminen. Ainakin Suomessa. Pikemminkin organisaatiokulttuuri pitää sisällään vahvan viestin virheiden välttämisestä – erityisesti julkisella sektorilla virheettömyys on ollut kunniassa. Media vahvistaa ilmiötä nostamalla virheet lööppeihin. Innovatiivisissa organisaatioissa kannustetaan ihmisiä tekemään virheet mahdollisimman nopeasti. Niiden ja vain niiden myötä löydetään menestyviä ideoita ja luodaan innovaatiota. Jos ihminen opetetaan pelkäämään virheitä, niin samalla lannistetaan hänen yrittäjämäinen käyttäytyminen. Eikö juuri yrittäjämäinen käyttäytyminen olisi tarpeen jokaisessa organisaatiossa? Jari Paulamäki Excelse HR Analyysit Oy
0 Kommentit
Jätä vastaus. |
Kategoriat
Kaikki
|