TYÖYMPÄRISTÖ ON OSTOPALVELU, JOHTAMINEN ON TEHTÄVÄ ITSE Ihmisen työn tuottavuutta on ajan saatossa yritetty edistää tarjoamalla mitä monimuotoisempia työympäristöjä. 500-luvulla munkit työskentelivät pääosin seisten työpöytänsä ääressä, koska istuminen oli erityisoikeus. 1600-luvulla Lontoosta lähti yleistymään tapa tehdä toimistotöitä kotona tai kahviloissa. 1800-luvulla tehostettiin tilankäyttöä avokonttoreilla (Share 4/2018).
1900-luvulla vietiin puutarha konttoreihin ja puhuttiin maisemakonttoreista. Niiden avulla kannustettiin työntekijöitä tiimityöhön ja tuntemaan itsensä osaksi kokonaisuutta. Heillä oli myös mahdollisuus vaikuttaa omaan työympäristöönsä. 2000-luvulla ihastuttiin – taas – etätyöhön kahviloista ja kotoa käsin. Driverina oli kannettava tietokone ja mobiili-internet, jotka vapauttivat ihmisen toimistoympäristöstä. 2018 on sitten mopo karannut maailman menestyvimmillä yrityksillä täysin käsistä – henkilöstölle tarjottavat työympäristöt ovat kuin suoraan tieteiselokuvista. Seuraavaksi rakennetaan komplekseja, joissa voi tehdä työtä erilaisissa ympäristöissä, asua ja harrastaa – Tripla ja Redi tarjoavat meillä vastaavat puitteet. Ihmisen työympäristön hyväksi tehdään paljon ja siihen sijoitetaan paljon resursseja. Työhyvinvointi muodostuu paljosta muustakin kuin työympäristöstä – tärkeimpänä johtaminen. Suuret panostukset rakennettuun työympäristöön ymmärtää, koska se helppoa – sen voi ostaa. Johtamistyötä on vaikeampi ostaa, mutta siihenkin kannattaisi panostaa – nykyistä enemmän. Tarvitaan tietoa johdettavista esimiesten käyttöön ja esimiehille osaamista yksilötiedon hyödyntämiseksi. Jari Paulamäki Excelse HR Analyysit Oy
0 Kommentit
Jätä vastaus. |
Kategoriat
Kaikki
|